Παρασκευή 8 Νοεμβρίου 2013

ΣΕΝΑΡΙΟ ΦΙΛΟΣΟΦΙΑΣ Β΄ΛΥΚΕΙΟΥ

1.ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΣΕΝΑΡΙΟΥ
ΤΙΤΛΟΣ: ΣΥΛΛΑΒΙΖΟΝΤΑΣ ΤΟ ΩΡΑΙΟ -ΜΙΑ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ ΤΗΣ ΟΜΟΡΦΙΑΣ ΣΤΗΝ ΤΕΧΝΗ
ΔΗΜΙΟΥΡΓΟΣ: Μαρία Ραυτοπούλου, ΠΕ02
ΜΑΘΗΜΑ:ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΗΣ Β΄ΓΕΝΙΚΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ
ΕΝΟΤΗΤΑ: ΘΑΥΜΑΖΟΝΤΑΣ ΤΟ ΩΡΑΙΟ(ΚΕΦΑΛΑΙΟ 8 ΣΧΟΛ. ΒΙΒΛΙΟΥ,Ενότητες:1η ,2η ,3η)
ΤΑΞΗ: Β΄ΛΥΚΕΙΟΥ, ΘΕΩΡΗΤΙΚΗ ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΗ 1ο Τμήμα, 17 μαθητές
             Β΄ΛΥΚΕΙΟΥ ,ΘΕΩΡΗΤΙΚΗ ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΗ 2ο  Τμήμα, 16 μαθητές
Προβλεπόμενος χρόνος:3 διδακτικές ώρες σε κάθε τμήμα, εκ των οποίων, δύο στο εργαστήριο Πληροφορικής του Σχολείου και μία στην Αίθουσα προβολών του Σχολείου.
Προϋποθέσεις υλοποίησης: Εξοικείωση των μαθητών με:
-την πλοήγηση και την έρευνα στο διαδίκτυο
-τη χρήση επεξεργαστή κειμένου, λογισμικού παρουσίασης και υπολογιστικών φύλλων
- την ομαδοσυνεργατική μέθοδο διδασκαλίας
Για τον καθηγητή: -Λειτουργία και χρήση του σχολικού εργαστηρίου υπολογιστών και του διαδραστικού πίνακα στην αίθουσα προβολών.
-Χρήση των ακόλουθων λογισμικών:1)Διαδίκτυο για αναζήτηση και διαχείριση της πληροφορίας 2) Προβολή παρουσίασης 3) Κειμενογράφος 4)Υπολογιστικά φύλλα

2) ΣΥΝΤΟΜΗ ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ
Το σενάριο της συγκεκριμένης διδασκαλίας αφορμάται από τον προβληματισμό για την έννοια του Ωραίου στην Τέχνη, που αποτελεί κεντρικό θέμα  της Αισθητικής. Στοχεύει να προβληματισθούν οι ίδιοι οι
μαθητές πάνω στο συγκεκριμένο ζήτημα, να συνειδητοποιήσουν πόσο τους αφορά και μέσα από μια διαδικασία επαγωγική και ανακαλυπτική, να οδηγηθούν με την κατάλληλη καθοδήγηση του καθηγητή σε απαντήσεις σχετικά με την έννοια και τη σχετικότητα ή μη  του Ωραίου στην Τέχνη. Το θέμα συναρτάται με τις επισκέψεις των μαθητών στα μουσεία· σχετίζεται με το ερώτημα αν ξέρουν τι βλέπουν και αν αποδέχονται τις εκτιμήσεις των κριτικών Τέχνης σχετικά με τη σπουδαιότητα και την ωραιότητα των έργων τέχνης που εκτίθενται εκεί. Αν λοιπόν προβληματιστούν πάνω στο ζήτημα, είναι πιθανό και αποτελεί στόχο του συγκεκριμένου σεναρίου, να «οικοδομήσουν» μόνοι τους τη δική τους θέση, αφού εξετάσουν το πρόβλημα στην ιστορική του διαχρονία , αλλά και στις σύγχρονες διαστάσεις του.
3.ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΙ ΣΤΟΧΟΙ
Α.ΓΝΩΣΤΙΚΟΙ:
 • Να εξοικειωθούν με την ορολογία του κλάδου της Αισθητικής και τους βασικούς της προβληματισμούς.
•   Να προβληματιστούν σχετικά με τα χαρακτηριστικά της αισθητικής εμπειρίας και την προέλευση της αισθητικής αξίας.
• Να διερωτηθούν για τον χαρακτήρα των αισθητικών κρίσεων (υποκειμενικός-σχετικός ή οικουμενικός-διαχρονικός) και να  διαμορφώσουν προσωπική γνώμη.
• Να συνδέσουν την αισθητική παιδεία με την πρόσληψη και την ερμηνεία ενός έργου τέχνης .
• Να αντιληφθούν ότι οι οικονομικοί, πολιτικοί και κοινωνικοί παράγοντες επηρεάζουν το «γούστο», τις αισθητικές προτιμήσεις.
• Να προβληματιστούν πάνω στο θέμα της ερμηνείας των έργων τέχνης και  στο πώς αυτή αποδίδει στα έργα νόημα που επεκτείνεται  στο σύνολο της ανθρώπινης εμπειρίας · στην ουσία ν΄ αντιληφθούν  ότι η ερμηνεία είναι ένα είδος αναμόρφωσης, επανέκφρασης του έργου, που μπορεί να αφήνει το θέμα της απόλαυσης σε δεύτερη μοίρα.
• Να ορίσουν την έννοια του «κλασικού» έργου τέχνης και του « Κανόνα» και να αιτιολογήσουν τους λόγους ύπαρξής τους.
• Ν΄ αναζητήσουν τα αισθητικά πρότυπα που αναδεικνύονται μέσα από τα «μεγάλα» έργα τέχνης , τα οποία «αντέχουν» στη δοκιμασία του χρόνου και εξακολουθούν να προκαλούν συγκίνηση.
Nα μάθουν ν΄ αναγνωρίζουν τους πίνακες κάποιων σημαντικών ζωγράφων.
Β. ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟΙ
• Να ασκηθούν στην ομαδοσυνεργατική μέθοδο διδασκαλίας και στην παραγωγή συνεργατικού λόγου (το γράψιμο ως διαδικασία), συνειδητοποιώντας τη ρευστότητα και τη δυναμικότητα του κειμένου.
• Να ασκηθούν στη βιωματική/ ερευνητική μάθηση.
 •Να αναπτύξουν ικανότητες επικοινωνίας.
•Να καλλιεργήσουν την αυτενέργεια μέσα από την προσωπική τους εμπλοκή στη διαδικασία.
•Να αντιμετωπίσουν τη γνώση με παιγνιώδη διάθεση, αλλά ταυτόχρονα ενεργητικά και υπεύθυνα.
•Να αναπτύξουν την κριτική τους σκέψη.
• Να μάθουν ν’αξιολογούν και ν’αυτοαξιολογούνται.
Γ.ΣΧΕΤΙΚΟΙ ΜΕ ΤΗΝ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
•Να ασκηθούν στην αναζήτηση, επιλογή, επεξεργασία και σύνθεση της πληροφορίας μέσα από την έρευνα στο Διαδίκτυο (νέος γραμματισμός)
•Να ασκηθούν στην παραγωγή πολυτροπικών κειμένων, τα οποία θα αξιοποιούν ποικίλους σημειωτικούς πόρους με τρόπο λειτουργικό και όχι συναθροιστικό (πολυγραμματισμοί).
•Να εξοικειωθούν µε τα χαρακτηριστικά του ψηφιακού κειµένου (υπερκείµενο,  πολυτροπικότητα).
•Να εξασκηθούν στη χρήση των υπολογιστικών εργαλείων (πλοήγηση στο διαδίκτυο).
-Να αποκτήσουν θετική στάση απέναντι στη χρήση των ΤΠΕ στη µαθησιακή διαδικασία.

ΑΦΕΤΗΡΙΑ
Η Τέχνη βρίσκεται παντού στη ζωή μας αλλά η προσέγγισή της κατά κοινή ομολογία είναι αποσπασματική ή στα πλαίσια γενικών τάσεων που υιοθετούνται μέσω της επίδρασης της διαφήμισης  ή της μόδας. Η ανυπαρξία παιδείας σχετικής με την τέχνη στο δημόσιο σχολείο στερεί από τα παιδιά τα εργαλεία εκείνα που θα τα βοηθούσαν να διαμορφώσουν τα αισθητικά τους κριτήρια. Γίνονται έτσι σιγά-σιγά καταναλωτές της τέχνης , όπως καταναλωτές είναι προϊόντων , υπηρεσιών και δυστυχώς συναισθημάτων και νοητικών εμπειριών. Ο πολίτης του μέλλοντος λοιπόν , δείχνει ανίκανος να παραγάγει προσωπικά δικά του κριτήρια, σκέψεις, προτιμήσεις, αρέσκειες ή απαρέσκειες  βασισμένες όμως σε γνώσεις και ουσιαστική παιδεία. Η συγκεκριμένη διδασκαλία στοχεύει να φέρει τους μαθητές σ΄επαφή με έργα τέχνης κλασικά αλλά  και μοντέρνα, έργα που θεωρείται ότι έχουν διαχρονική αξία αλλά και άλλα που αμφισβητήθηκαν και δίχασαν κοινό και κριτικούς. Επίσης με κείμενα που διαπραγματεύονται το θέμα του Ωραίου , κείμενα κριτικής και άρθρα που εκφράζουν τη σχέση του κοινού με την Τέχνη της εποχής του. Έτσι, θα επιδιωχθεί να «κατασκευάσουν» την προσωπική τους στάση πάνω στο θέμα, βασισμένη όμως  σε στοιχεία που θα συνδυάσουν επαγωγικά και λογικά με την καθοδήγηση του καθηγητή.
ΕΜΠΛΕΚΟΜΕΝΕΣ ΓΝΩΣΤΙΚΕΣ ΠΕΡΙΟΧΕΣ
-Φιλοσοφία, Ιστορία της Τέχνης, Ιστορία, Νεοελληνική Γλώσσα Β΄Λυκείου (ενότητα Κριτική).
ΕΡΓΑΛΕΙΑ-ΔΙΔΑΚΤΙΚΟ ΥΛΙΚΟ
-Σχολικό εγχειρίδιο.
-Εργαστήριο υπολογιστών.
-Αίθουσα παρουσιάσεων .
-Διαδραστικός πίνακας.
-Ηλεκτρονικά και έντυπα φύλλα εργασίας.
-Επεξεργαστής κειμένου (Word)
-Λογισμικό παρουσίασης (Power point )
-Εκπαιδευτικό λογισμικό για τις αρχές Φιλοσοφίας της      Β΄ Λυκείου

ΠΡΟΣΔΟΚΩΜΕΝΗ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΜΑΘΗΣΗΣ
 Το σενάριο βασίσθηκε στις αρχές της διερευνητικής – ανακαλυπτικής μεθόδου και στο ομαδοσυνεργατικό μοντέλο μάθησης με μαθητοκεντρικό προσανατολισμό.
 Οι μαθητές αναζήτησαν, επέλεξαν, αξιολόγησαν  τις πληροφορίες  αξιοποιώντας τις δυνατότητες των Τ. Π. Ε., συνεργάσθηκαν και ενεπλάκησαν ενεργητικά στη διαδικασία της μάθησης. Ιδιαίτερη σημασία είχε το γεγονός ότι οι μαθητές διαχειρίσθηκαν την πληροφορία ευαισθητοποιούμενοι στα μηνύματα του περιβάλλοντος και έγιναν ερευνητές.
 Η συνεργατική και βιωματική προσέγγιση υλοποιήθηκε μέσα από την εργασία σε ομάδες και την ανάληψη ρόλων από τους μαθητές που  τους έδωσε προσωπικό νόημα στην αναζήτηση της γνώσης και βιωματικό χαρακτήρα στην οικοδόμηση αυτής.
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ
Η εκπαιδευτικός καθοδήγησε τους μαθητές στην αναζήτηση πληροφοριών και στη χρήση των εργαλείων των Τ.Π.Ε. και βοήθησε στην επίλυση των αποριών τους.
 Κατεύθυνε και ενθάρρυνε τους μαθητές και εξελίχθηκε έτσι σε συνεργάτη της μαθησιακής εμπειρίας και σε συντονιστή της σχολικής εργασίας.
 Η διδάσκουσα σχημάτισε ομάδες μαθητών σύμφωνα με τις κλίσεις και τα  ενδιαφέροντά τους. Η σύσταση των ομάδων  έμεινε σταθερή καθ’ όλη τη  διδακτική αυτή παρέμβαση.
Επίσης  δημιούργησε φύλλα εργασίας βάσει των οποίων  δραστηριοποιήθηκαν οι ομάδες και  λειτούργησε καθοδηγητικά στην πορεία της διδακτικής διαδικασίας, ώστε οι μαθητές να ολοκληρώσουν σε συγκεκριμένο χρόνο την προσπάθειά τους.
Τέλος, αξιολόγησε τη διαδικασία, την εργασία των ομάδων και των μαθητών μέσα σ΄ αυτές.
ΠΡΟΕΤΟΙΜΑΣΙΑ-ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ
- Εξοικείωση των μαθητών και του διδάσκοντα  στη χρήση επεξεργαστή κειμένου, λογισμικού παρουσίασης, και περιήγησης στο διαδίκτυο. Καλό είναι να υπάρχει εμπειρία των μαθητών σε συνεργατικές βιωματικές δραστηριότητες.
- Έχει προηγηθεί η σύσταση των ομάδων των μαθητών και ο τρόπος εργασίας τους στο εργαστήριο ώστε με την είσοδο τους εκεί να πάρουν τη θέση τους μπροστά στον υπολογιστή. Οι μαθητές χωρίζονται σε  4 ομάδες με τυχαίο τρόπο ώστε να αποφευχθούν οι ομαδοποιήσεις και οι αποκλεισμοί μαθητών  (οι  τρεις ομάδες αποτελούνται από 4 μαθητές και η 4η ομάδα από 5 μαθητές). Κάθε ομάδα αποτελείται από έναν συντονιστή, έναν γραμματέα, έναν ερευνητή και έναν ειδικό στις τεχνολογίες. Έχει δημιουργηθεί φάκελος στην επιφάνεια εργασίας των υπολογιστών με αρχεία που  περιέχουν τα φύλλα εργασίας και τις ιστοσελίδες.
1)    ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΣΕΝΑΡΙΟΥ
ΠΡΩΤΗ ΦΑΣΗ: (1Η διδακτική ώρα, Αφόρμηση)
-         Κατά τη διάρκεια της πρώτης διδακτικής ώρας οι μαθητές  μεταβαίνουν στο σχολικό εργαστήριο πληροφορικής και παίρνουν τη θέση τους, με τη βασική προϋπόθεση ότι θα εναλλάσσονται στη χρήση του υπολογιστή. Ορίζεται επίσης ο συντονιστής της ομάδας.
-         Η καθηγήτρια εξηγεί το σκοπό και τους στόχους της διδασκαλίας και επισημαίνει ότι ο ρόλος της θα είναι συντονιστικός  και υποστηρικτικός.
-          Στη συνέχεια οι μαθητές καλούνται να ανοίξουν το φάκελο «Φύλλα Εργασίας», κατόπιν το έγγραφο του Word, το οποίο είναι κοινό και για τις 4 ομάδες μαθητών. Συγκεκριμένα αναζητούν μέσα από  την «Πύλη για την Ελληνική Γλώσσα» την έννοια των όρων «Αισθητική» «γούστο», «κάλλος», «κανών» και καταγράφουν στον επεξεργαστή κειμένου  τις ερμηνείες. Στη συνέχεια διαβάζουν το άρθρο «Πώς αντιλαμβανόμαστε το ωραίο; Μια υπέροχη ιστορία» και παρακολουθούν το βίντεο με τον διάσημο βιολιστή Joshua Bell που έπαιξε στο σταθμό του Μετρό της Ουάσιγκτον και όλοι τον προσπερνούσαν βιαστικά, ενώ λίγες μέρες πριν στη συναυλία που έδωσε το εισιτήριο κόστιζε 100 δολάρια · προβληματίζονται σχετικά με την αντίληψη του μέσου πολίτη για το Ωραίο. Γράφουν τα σχόλιά τους για το περιστατικό σε ένα αρχείο επεξεργασίας κειμένου.
ΔΕΥΤΕΡΗ ΦΑΣΗ, 2η  ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΩΡΑ
      1η ΟΜΑΔΑ (οι Αρχαιολόγοι):
      Η 1η ομάδα ανοίγει το δικό της φύλλο εργασίας. Αποστολή της είναι να διερευνήσει τις αντιλήψεις για την ομορφιά στην Ελληνική Αρχαιότητα και ιδιαίτερα κατά τον 5ο αιώνα π.Χ . Για το σκοπό αυτό ,διαβάζει το άρθρο του Σπύρου Ράγκου «Αγαπούμε το ωραίο διακριτικά» από την Πύλη για την Ελληνική Γλώσσα και συγκεκριμένα τα εδάφια για την αρχιτεκτονική των κτηρίων της Ακρόπολης και συντάσσουν μία παράγραφο για την έννοια «μίμησις» σε αρχείο επεξεργασίας κειμένου. Επίσης διαβάζουν τη συγκριτική αποτίμηση τριών γλυπτών και μιας τοιχογραφίας (που καλύπτουν αντίστοιχα τέσσερις περιόδους της αρχαιοελληνικής τέχνης) σε εργασία φοιτήτριας του ΕΑΠ , και δημιουργούν αρχείο προβολής παρουσίασης με τα αντίστοιχα έργα και σύντομη περιγραφή τους.
2η ΟΜΑΔΑ (οι Αναγεννησιακοί ζωγράφοι)
     Η 2η ομάδα ανοίγει το δικό της φύλλο εργασίας. Αποστολή της είναι να διερευνήσει τις αντιλήψεις για την ομορφιά κατά την περίοδο της  Αναγέννησης. Για το σκοπό αυτό μεταβαίνει στο βιβλίο Ιστορίας της Τέχνης της Γ΄Λυκείου και ειδικότερα στο κεφάλαιο 10 , «Η Τέχνη την εποχή της Αναγέννησης» και μελετάει ιδιαίτερα τα εδάφια που αφορούν  τη ζωγραφική. Κατόπιν , δημιουργεί αρχείο προβολής παρουσίασης με τα έργα που τα μέλη της  θεωρούν σημαντικότερα, και παρουσιάζει σε κείμενο τις κατευθυντήριες γραμμές της ζωγραφικής της Αναγέννησης.
3η ΟΜΑΔΑ (οι Τεχνοκριτικοί)
    Η 3η ομάδα έχει ως αποστολή να μελετήσει  τη σύγχρονη τέχνη της ζωγραφικής. Για το σκοπό αυτό μεταβαίνει στον ιστότοπο Google Art Project και περιηγείται στο Μουσείο Van Gogh, όπου βλέπει πίνακες του διάσημου ζωγράφου, καθώς και διευθύνσεις στο διαδίκτυο όπου βλέπει πίνακες ιμπρεσιονιστών, αφηρημένης ζωγραφικής, και πίνακες του Πάμπλο Πικάσο. Κατόπιν οι μαθητές φτιάχνουν ένα αρχείο προβολής παρουσίασης όπου παρουσιάζουν αντιπροσωπευτικά δείγματα των παραπάνω τεχνοτροπιών και ζωγράφων .Περιγράφουν τις διαφορές που παρατηρούν.
4η ΟΜΑΔΑ (οι Αισθητικοί Φιλόσοφοι)
   Η 4η ομάδα έχει ως αποστολή να διερευνήσει τις σύγχρονες θεωρητικές απόψεις  γύρω από το θέμα του Ωραίου στην Τέχνη.  Για το σκοπό αυτό μεταβαίνει  σε τεύχος της «Παιδαγωγικής» και διαβάζει την ενότητα 2 .1« Ωραίο έργο τέχνης: Το παράδειγμα του Francis Bacon»  καθώς και την ενότητα 2.4 «Το έργο τέχνης στη σύγχρονη εποχή». Κατόπιν γράφει σε αρχείο επεξεργαστή κειμένου ένα κείμενο 200 περίπου λέξεων με θέμα  «Τι θεωρείται σήμερα έργο τέχνης –ποια είναι η σύγχρονη αντίληψη για το Ωραίο;» αντλώντας πληροφορίες από τις παραπάνω πηγές.

ΤΡΙΤΗ ΦΑΣΗ, 3η ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΩΡΑ
Όλες οι ομάδες μεταβαίνουν στην αίθουσα προβολών του σχολείου και παρουσιάζουν τις εργασίες τους. Ακολουθεί συζήτηση, ανταλλαγή απόψεων και αυτοαξιολόγηση-ετεροαξιολόγηση. Η καθηγήτρια αξιολογεί με τη σειρά της τις εργασίες των ομάδων .
ΕΠΕΚΤΑΣΗ ΣΕΝΑΡΙΟΥ
   Το σενάριο αυτό αποτελεί μια διδακτική πρόταση, που σε καμία περίπτωση δεν εξαντλεί , ένα, ούτως ή άλλως τεράστιο φιλοσοφικό-θεωρητικό ζήτημα. Φιλοδοξεί απλώς να προβληματίσει τους μαθητές. Στοχεύει ακόμη, μέσω του θεωρητικού προβληματισμού, να εισαγάγει την Τέχνη στη ζωή τους. Να οδηγηθούν δηλαδή σταδιακά οι μαθητές, στην «οικοδόμηση» μιας αντίληψης για την έννοια και το ρόλο του Ωραίου και της Τέχνης στη ζωή μας. Έτσι, κρίνεται ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα από τη διδάσκουσα η επέκταση του σεναρίου σε project που θα μπορούσε να διαρκέσει είτε ένα τετράμηνο, είτε και ολόκληρο το έτος, με το αυτό θέμα και με ενδελεχή μελέτη από τους μαθητές της Τέχνης (ζωγραφικής, γλυπτικής , αρχιτεκτονικής) των παραπάνω περιόδων (Αρχαιότητας –καλύπτοντας όλες της ιστορικές της περιόδους-, Αναγέννησης, σύγχρονης εποχής) και της αντίληψης περί Ωραίου σε καθεμία από αυτές. Επειδή για τη φετινή σχολική χρονιά κάτι τέτοιο δεν είναι υλοποιήσιμο (λόγω των εντολών της Διοίκησης που αφορούν τη διεξαγωγή project  από τους φιλολόγους) κρίνεται σκόπιμη η επέκταση του σεναρίου με μια επιπλέον εργασία για όλες τις ομάδες, που θα γίνει στο σπίτι των μαθητών. Οι μαθητές λοιπόν, για να σχηματίσουν μια πιο ολοκληρωμένη άποψη για το τι είναι τελικά τέχνη και το αν η προϋπόθεση του ωραίου είναι ουσιώδης στην εποχή μας, καλούνται να μεταβούν στο τεύχος της «Παιδαγωγικής» και να διαβάσουν ολόκληρο το επιστημονικό άρθρο του Δημ. Ράτσικα και της Γιολ. Ζιάκα («Ιδέα: η έννοια του ωραίου στην τέχνη»). Επίσης διαβάζουν το άρθρο της iefimerida με τίτλο «Αυτόν τον τύπο θα τον λατρέψετε: χρήστης του Reddit εξηγεί εκπληκτικά πώς να αναγνωρίζετε τους διάσημους ζωγράφους από τα έργα τους». Τέλος, διαβάζουν τη συνέντευξη του Αλ. Νεχαμά στο «ΒΗΜΑ» με τίτλο «Η προσωπική μας ζωή έχει ανάγκη το ωραίο και το άσχημο» και άρθρο του Ν.Χειλά με τίτλο: «Το Ωραίο επανέρχεται στην Τέχνη:Το φρικιαστικά όμορφο» Κατόπιν, καλούνται να γράψουν ένα πολυτροπικό άρθρο για την ιστοσελίδα του σχολείου με θέμα: «Το ωραίο στην Τέχνη ,άλλοτε και τώρα: προσεγγίσεις  ανά εποχή, διανθισμένες με χιούμορ», στο οποίο  θα παρουσιάσουν τις αλλαγές στην αντίληψη περί ωραίου, μαζί με οδηγίες για την αναγνώριση των διάσημων ζωγράφων από τα έργα τους με χιουμοριστικό τρόπο, καθώς και εικόνες  ζωγραφικών και άλλων έργων τέχνης.

2)    ΦΥΛΛΑ ΕΡΓΑΣΙΑΣ
1η ΩΡΑ
1ο ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ (ΚΟΙΝΟ)
→ Μεταβείτε στη διεύθυνση:
και χρησιμοποιήστε την παράλληλη αναζήτηση  για να βρείτε τη σημασία των λέξεων:
-«αισθητική»
-«γούστο»
-«κανών»
-«κάλλος»
Κατόπιν αντιγράψτε τη σημασία τους σε ένα αρχείο επεξεργασίας κειμένου.
→ Μεταβείτε στη διεύθυνση:
Αφού διαβάσετε το άρθρο, παρακολουθήστε το βίντεο. Να καταγράψετε τα σχόλιά σας για το συμβάν σε ένα αρχείο επεξεργασίας κειμένου 100 περίπου λέξεων.

2ο ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ
(1η ΟΜΑΔΑ, οι Αρχαιολόγοι)
→ Μεταβείτε στη διεύθυνση:
και διαβάστε από το άρθρο του Σπύρου Ράγκου «Αγαπούμε το ωραίο διακριτικά» τα εδάφια για την αρχιτεκτονική των κτηρίων της Ακρόπολης .Συντάσσετε μία παράγραφο για την έννοια «μίμησις» σε αρχείο επεξεργασίας κειμένου . Κατόπιν  μεταβείτε στη διεύθυνση:
και διαβάστε τις περιγραφές του κυκλαδικού «Ψαρά», του αρχαϊκού Κούρου, και του «Διαδούμενου» του γλύπτη Πολυκλείτου της κλασικής εποχής. Κατόπιν δημιουργήστε ένα αρχείο προβολής παρουσίασης στο οποίο θα επισυνάψετε τις σχετικές εικόνες μαζί με σύντομη συγκριτική περιγραφή τους και το βίντεο  που θα βρείτε στη διεύθυνση:
→Ancient Greece →Classical →Polykleitos, Doryphoros.

3ο ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ
(2η ΟΜΑΔΑ, οι Αναγεννησιακοί ζωγράφοι)
→ Μεταβείτε στη διεύθυνση:

και διαβάστε από το βιβλίο της Ιστορίας της Τέχνης Γ΄ Λυκείου  το εδάφιο για τη ζωγραφική της Αναγέννησης. Αποστολή σας είναι να δημιουργήσετε ένα αρχείο προβολής παρουσίασης στο οποίο θα παρουσιάσετε τις εικόνες των σημαντικότερων έργων των διάσημων αναγεννησιακών ζωγράφων με σύντομη περιγραφή σε λεζάντες, ενώ επίσης  θα αποδώσετε σε μία-δύο διαφάνειες ,  τη φιλοσοφία και τις αρχές της Αναγεννησιακής ζωγραφικής.
4ο ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ
(3η ΟΜΑΔΑ, οι Τεχνοκριτικοί)
→ Μεταβείτε στις ακόλουθες διευθύνσεις:
Αποστολή σας είναι να δημιουργήσετε ένα αρχείο προβολής παρουσίασης που θα περιλαμβάνει αντιπροσωπευτικά δείγματα ζωγραφικής όλων των παραπάνω τεχνοτροπιών (V.Van Gogh, P.Picasso,  ιμπρεσιονιστών και εξπρεσιονιστών. Στις δύο τελευταίες διαφάνειες θα γράψετε τις παρατηρήσεις και τα σχόλιά σας, καθώς και τις προσωπικές σας προτιμήσεις.
5ο ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ
(4η ΟΜΑΔΑ, οι Αισθητικοί Φιλόσοφοι)

→ Μεταβείτε στην  ακόλουθη διεύθυνση:
Ανοίξτε και αποθηκεύστε στην επιφάνεια εργασίας του υπολογιστή σας, το αρχείο pdf με τίτλο: «Ιδέα: Η έννοια του ωραίου στην Τέχνη» του Δημ. Ράτσικα, Αν. Καθηγητή στο Παιδαγωγικό τμήμα Νηπιαγωγών του Παν. Ιωαννίνων και της Γιολ. Ζιάκα από το τεύχος 4 του 2011, του επιστημονικού περιοδικού «Παιδαγωγική- Θεωρία και Πράξη».
Από αυτό, θα μελετήσετε την ενότητα 2 .1« Ωραίο έργο τέχνης: Το παράδειγμα του Francis Bacon»  καθώς και την ενότητα 2.4 «Το έργο τέχνης στη σύγχρονη εποχή». Κατόπιν , σε ένα κείμενο 200 περίπου λέξεων που θα γράψετε σε ένα αρχείο επεξεργασίας κειμένου, θα πραγματευτείτε το θέμα: «Τι θεωρείται σήμερα έργο τέχνης –ποια είναι η σύγχρονη αντίληψη για το Ωραίο;» αντλώντας πληροφορίες από τις παραπάνω πηγές.
6ο ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ
ΕΠΕΚΤΑΣΗ ΣΕΝΑΡΙΟΥ
(ΟΛΕΣ ΟΙ ΟΜΑΔΕΣ, ΣΤΟ ΣΠΙΤΙ)
→ Μεταβείτε στις ακόλουθες διευθύνσεις:
1)    https://www.google.gr/search?q=%CF%84%CE%BF+%CF%89%CF%81%CE%B1%CE%B9%CE%BF+%CF%83%CF%84%CE%B7%CE%BD+%CF%84%CE%B5%CF%87%CE%BD%CE%B7&rlz=1C1CHMO_elGR553GR553&oq=%CF%84%CE%BF+%CF%89%CF%81%CE%B1%CE%AF%CE%BF+%CF%83%CF%84%CE%B7%CE%BD+&aqs=chrome.2.69i59j69i57j0l4.31723j0j7&sourceid=chrome&espv=210&es_sm=122&ie=UTF-8, ανοίξτε και αποθηκεύστε το αρχείο pdf  με τίτλο: «Ιδέα: Η έννοια του ωραίου στην Τέχνη» του Δημ. Ράτσικα, Αν. Καθηγητή στο Παιδαγωγικό τμήμα Νηπιαγωγών του Παν. Ιωαννίνων και της Γιολ. Ζιάκα από το τεύχος 4 του 2011, του επιστημονικού περιοδικού «Παιδαγωγική- Θεωρία και Πράξη».


Αποστολή σας είναι να διαβάσετε το επιστημονικό άρθρο της πρώτης διαδικτυακής πηγής, τη συνέντευξη του Αλ. Νεχαμά  στο «ΒΗΜΑ» με τίτλο «Η προσωπική μας ζωή έχει ανάγκη το ωραίο και το άσχημο» , το άρθρο του Ν. Χειλά με τίτλο: «ΤΟ ΩΡΑΙΟ ΕΠΑΝΕΡΧΕΤΑΙ ΣΤΗΝ ΤΕΧΝΗ: Το φρικιαστικά όμορφο», καθώς και το άρθρο της iefimerida με τίτλο «Αυτόν τον τύπο θα τον λατρέψετε: χρήστης του Reddit εξηγεί εκπληκτικά πώς να αναγνωρίζετε τους διάσημους ζωγράφους από τα έργα τους» και κατόπιν, να συνθέσετε τα παραπάνω σε ένα πολυτροπικό άρθρο που θα δημοσιευτεί στην ιστοσελίδα του σχολείου σας, με θέμα:
«Το ωραίο στην Τέχνη ,άλλοτε και τώρα: προσεγγίσεις  ανά εποχή, διανθισμένες με χιούμορ», στο οποίο  θα παρουσιάσετε τις αλλαγές στην αντίληψη περί ωραίου, μαζί με οδηγίες για την αναγνώριση των διάσημων ζωγράφων από τα έργα τους με χιουμοριστικό τρόπο, καθώς και εικόνες  ζωγραφικών και άλλων έργων τέχνης.
3)    ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ
Οι ομάδες μεταβαίνουν στην αίθουσα προβολών του σχολείου και παρουσιάζουν-συζητούν τις εργασίες τους.
4)    ΑΥΤΟΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ-ΕΤΕΡΟΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ
Η αυτοαξιολόγηση κάθε ομάδας  πραγματοποιείται με βάση τις οδηγίες της καθηγήτριας · θετικά στοιχεία θεωρούνται η κατανόηση του θέματος, η επίτευξη των στόχων της εργασίας, η συνεργασία των μελών της ομάδας, η επιτυχής διεκπεραίωση κάθε αποστολής, η ικανοποίηση από το παραγόμενο προϊόν, καθώς και η θετική αποτίμηση της προσωπικής συμβολής του κάθε μέλους. Οι μαθητές αυτοαξιολογούνται εξετάζοντας τα εξής:
-Τι γνώριζαν πριν τη διδασκαλία
- Τι έμαθαν κατά τη διάρκεια της εργασίας
-Ποιες είναι οι τωρινές τους αντιλήψεις( σε ποια θέματα μετατοπίστηκαν οι απόψεις-γνώσεις τους)
Δίνονται και συμπληρώνονται οι παρακάτω πίνακες:

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ:Πώς θα τα καταφέρουμε καλύτερα;
1)Η εργασία που  αναλάβατε, απαιτεί ανάπτυξη δεξιοτήτων, ατομικών και ομαδικών. Αξιολογώντας συχνά τις ενέργειές σας, έως την ολοκλήρωση του έργου, θα βελτιώνετε την απόδοσή σας και τη συνεργασία σας. Η αξιολόγηση της προσπάθειάς σας- διαμορφωτική και τελική (κατά τη διάρκεια και μετά το τέλος της εργασίας) θα καταγράφεται σε ειδικά διαμορφωμένα φύλλα αξιολόγησης , με τα οποία θα αυτοαξιολογείστε ως ομάδες (διαμορφωτική φάση) και στη συνέχεια θα αξιολογήσετε το αποτέλεσμα της δουλειάς των άλλων (τελική φάση).
ΚΡΙΤΗΡΙΑ ΑΥΤΟΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ ΜΑΘΗΤΗ


ΚΡΙΤΗΡΙΑ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ
Διαβάθμιση
ΜΕΤΡΙΑ

Διαβάθμιση
ΙΚΑΝΟΠΟΙΗΤΙΚΗ
Διαβάθμιση
ΠΟΛΥ ΚΑΛΗ
Γνωστικές/νοητικές δεξιότητες: ικανότητα αναζήτησης, ανάλυσης και σύνθεσης πληροφοριών.Πρωτοτυπία, φαντασία,διαίσθηση



Επικοινωνιακές δεξιότητες: Ικανότητα στο χειρισμό λόγου,προφορικού και γραπτού και στο επικοινωνιακό απότέλεσμα



Κοινωνικές δεξιότητες:αυτενέργεια,συνεργασία,επικοινω-νία,αυτοαντίληψη,
αυτοεκτίμηση



ΜΑΘΗΤΕΣ
ΛΙΓΑ/ΤΙΠΟΤΑ
ΑΡΚΕΤΑ
ΠΟΛΛΑ
ΤΙ ΓΝΩΡΙΖΑ ΓΙΑ ΤΟ ΘΕΜΑ



ΤΙ ΕΜΑΘΑ



ΠΩΣ ΔΙΑΜΟΡΦΩΘΗΚΑΝ ΟΙ ΑΝΤΙΛΗΨΕΙΣ ΜΟΥ
ΠΑΡΕΜΕΙΝΑΝ ΙΔΙΕΣ
ΑΛΛΑΞΑΝ

2)Ρόλο αξιολογητή έχει βέβαια και ο καθηγητής σας.

ΚΡΙΤΗΡΙΑ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ ΟΜΑΔΙΚΗΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ-ΕΤΕΡΟΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ
ΚΡΙΤΗΡΙΑ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ
ΔΙΑΒΑΘΜΙΣΗ Μέτρια
ΔΙΑΒΑΘΜΙΣΗ Ικανοποιητικά
ΔΙΑΒΑΘΜΙΣΗ Πολύ Καλά
Συγκέντρωση πληροφοριών,οργάνωση παρουσίαση δεδομένων



Επικοινωνιακές δεξιότητες γραπτού &προφορικού λόγου



Δημιουργικότητα: (φαντασία, διαίσθηση,πρωτοτυπία)



Αλληλεπίδραση-συνεργατικότητα



Αυτενέργεια των μελών της ομάδας



Αξιοποίηση χρόνου




ΚΡΙΤΙΚΗ

-Το σενάριο θα μπορούσε να χαρακτηριστεί υπερβολικά φιλόδοξο, εξαιτίας της ευρύτητας του θέματος. Ούτως ή άλλως το μάθημα της Φιλοσοφίας της Β΄ Λυκείου είναι απαιτητικό ως προς τους γνωστικούς του στόχους, καθώς οι έννοιες του μαθήματος είναι δύσκολες και η προσέγγισή τους από μαθητές αυτής της ηλικίας, δεν είναι πάντα εφικτή. Αυτός είναι εξάλλου ο λόγος για τον οποίο το σενάριο οργανώθηκε σε ερευνητική-περιγραφική βάση, ως εισαγωγή στις τρεις πρώτες ενότητες του αντίστοιχου κεφαλαίου του βιβλίου. Επιπλέον, κρίνεται σκόπιμη η επέκτασή του, ώστε οι μαθητές να εντρυφήσουν στο θέμα.

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ- ΔΙΚΤΥΟΓΡΑΦΙΑ
1.       Επιµόρφωση Εκπαιδευτικών στη Χρήση και Αξιοποίηση των ΤΠΕ στην Εκπαιδευτική
∆ιδακτική ∆ιαδικασία: Επιµορφωτικό Υλικό για την Εκπαίδευση των Εκπαιδευτικών
στα  Κέντρα Στήριξης Επιµόρφωσης, τεύχος 1: Γενικό Μέρος (Πάτρα,2013).
2.       Επιµόρφωση Εκπαιδευτικών στην Αξιοποίηση και Εφαρμογή των ΤΠΕ στην ∆ιδακτική Πράξη:, τεύχος 3 Κλάδος ΠΕ02 (Πάτρα, 2013).
3.       Ματσαγγούρας, Η. Γ. (2000). Οµαδοσυνεργατική ∆ιδασκαλία και Μάθηση. Αθήνα:
Γρηγόρης.
4.       Ιστορία της Τέχνης, Γ΄Εν. Λυκείου, ΟΕΔΒ,2006.
5.       Αρχές φιλοσοφίας, Β΄Γεν. Λυκείου, Θεωρητική Κατεύθυνση, ΙΤΥΕ-ΔΙΟΦΑΝΤΟΣ,2012.














Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου